ГРМ - скорочення від «газорозподільний механізм». Механізм
розподілу впускання горючої суміші і випуску відпрацьованих газів в циліндрах
двигуна внутрішнього згорання. Здійснюється шляхом відкриття і закриття
впускних і випускних клапанів циліндрів за допомогою розподільного валу
(распредвала) і кулачкового механізму. Распредвал має жорстку синхронізацію
обертання з коленвалом, реалізовану за допомогою зубчатоременной або ланцюгової
передачі. Як правило, на високофорсованих двигунах обрив або прослизання ременя
ГРМ або ланцюга ГРМ призводить до виходу двигуна з ладу.
VTEC - технологія фірми Honda. Регулювання полягає у
використанні для регульованого клапана 2 кулачків.
VVT-i - технологія фірми Toyota. Регулювання проводиться
поворотом розподільного валу щодо його приводної зірочки.
Valvetronic - технологія фірми BMW. Регулювання висоти
підйому клапанів за рахунок зміни положення осі обертання коромисел.
Розрізняють одно-і двохвальним ГРМ, залежно від кількості
розподільних валів в голівці блоку циліндрів. У одновальні ГРМ (SOHC-single
overhead camshaft) - один вал. У двухвальной (DOHC - double overhead camshafts)
- відповідно два. Це зокрема означає, що V-подібний або опозитний двигун має
два або чотири розподільні вали.
2. Призначення, пристрій і принцип роботи
Газорозподільні механізми розрізняють по розташуванню
клапанів в двигуні. Вони можуть бути з верхнім (у голівці циліндрів) і нижнім
(у блоці циліндрів) розташуванням клапанів. Найбільш поширений газорозподільний
механізм з верхнім розташуванням клапанів, що полегшує доступ до клапанів для
їх обслуговування, дозволяє отримати компактну камеру згоряння і забезпечити
краще наповнення її горючою сумішшю або повітрям.
Газорозподільний механізм складається з:
розподільного валу;
механізму приводу розподільного валу;
клапанного механізму.
Роботу газорозподільного механізму розглянемо на прикладі
двигуна з V-образним розташуванням циліндрів.
Розподільний вал знаходиться в "розвалі" блоку
двигуна, тобто між його правим і лівим рядами циліндрів, і приводиться в
обертання від колінчастого валу через блок розподільних шестерень. При
ланцюговому або ремінному приводі обертання розподільного валу здійснюється за
допомогою відповідно ланцюгової або зубчастої ремінної передачі.
При обертанні розподільного валу кулачок набігає на штовхач і
піднімає його разом зі штангою. Верхній кінець штанги натискає на регулювальний
гвинт, встановлений у внутрішньому плечі коромисла. Коромисло, провертаючи на
своїй осі, зовнішнім плечем натискає на стержень клапана і відкриває отвір
впускного або випускного клапана в голівці циліндрів строго відповідно до фаз
газорозподілу і порядку роботи циліндрів.
.jpg)
Правильність установки газорозподільного механізму
визначається за установочними мітками, які розташовуються на розподільних
шестернях або приводному шківі блоку циліндрів двигуна.
Відхилення при установці фаз призводить до виходу з ладу
клапанів або двигуна в цілому. Сталість фаз газорозподілу зберігається лише при
дотриманні регламентируемого теплового зазору в клапанному механізмі даної
моделі двигуна. Порушення величини цього зазору призводить до прискореного
зносу клапанного механізму і втрати потужності двигуна.
Для правильної роботи двигуна кривошипи колінчастого валу і
кулачки розподільного валу повинні знаходитися в строго певному положенні
відносно один одного. Тому при збірці двигуна розподільні шестерні вводяться в
зачеплення за наявними на їх зубах міткам: однієї - на зубі шестерні
колінчастого валу, а інший - між двома зубами шестерні розподільного валу. На
двигунах, що мають блок розподільних шестерень, установка їх здійснюється також
по мітках.
Послідовність чергування однойменних тактів в різних
циліндрах називається порядком роботи циліндрів двигуна, який залежить від
розташування циліндрів і конструктивного виконання колінчастого і розподільного
валів.
Розподільний вал служить для відкриття і закриття клапанів
газорозподільного механізму в певній послідовності згідно з порядком роботи
циліндрів двигуна.
Розподільні вали отковивают зі сталі з подальшою цементацією
і гартуванням струмами високої частоти. На деяких двигунах вали відливають з
високоміцного чавуну. У цих випадках поверхня кулачків і
шийок валу вибілюється і потім шліфується. Для зменшення тертя між шийками і
опорами в отвори запресовують сталеві, покриті антифрикційним шаром, або
металокерамічні втулки.
Між опорними шийками розподільного валу розташовуються
кулачки, по два на кожен циліндр, - впускний і випускний. Крім цього на валу
кріпиться шестерня для приводу масляного насоса і переривника-розподільника і є
ексцентрик для привода паливного насоса.
Шестерні розподільних валів виготовляють з чавуну або
текстоліту, приводну розподільну шестірню колінчастого валу - із сталі. Зуби у
шестерень косі, що викликає осьове переміщення вала. Для попередження осьового
зсуву передбачений упорний фланець, який закріплений на блоці циліндрів між
торцем передньої опорної шийки валу і маточиною розподільної шестерні.
У чотиритактних двигунах робочий процес відбувається за
чотири ходи поршня або два обороти колінчастого валу. Це можливо, якщо
розподільний вал за цей час зробить в два рази менше число оборотів. Тому
діаметр шестерні, встановленої на розподільному валу, роблять в два рази
більшим, ніж діаметр шестерні колінчастого валу.
4. Несправності. Причини, способи
визначення і усунення
Стук важелів приводу клапанів.
Характерний стукіт з рівномірними інтервалами, частота його менше будь-якого
іншого стуку в двигуні. Заклинювання двигуна з обривом одного або декількох
клапанів. Супроводжується деформацією боковин робочої частини важелів,
розтріскуванням спідниць тарілок клапанів (можливе руйнування тарілки),
підрізанням наполегливих буртів сухарів з боку тильної частини. Можливо
зіткнення вихлопних клапанів з днищами поршнів. Обов'язкове осаду сухарів в
тарілках клапанів
а) Самоотворачіваніе
регулювальних болтів. Не витриманий момент затягування контргайок, перетяжка
контргайок.
Відрегулювати клапани. При
перетягуванні замінити регулювальні болти.
б) Самоотворачіваніе
регулювальних болтів унаслідок перевищення максимально допустимих обертів
двигуна.
Наслідки усунути за рахунок
винних.
в) Знос кулачків распредвала.
Робота пари "кулачок-важіль" без зазору. Неякісна регулювання зазору.
Зі зворотного боку зношеного
кулачка є радіальне засветленіе по всій довжині зворотної частини. Замінити
распредвал.
г) Знос кулачків распредвала,
засветленія із зворотного боку кулачка відсутні, можлива вузька смуга
засветленія біля краю протилежної частини кулачка - слід роботи важеля з
перекосом.
Замінити распредвал, важелі.
д) Кулачки не зношені.
Багаторазової регулюванням стук не усувається. Відхилення геометрії кулачка
распредвала.
Замінити распредвал, важелі.
Зниження потужності двигуна,
низька компресія одного або декількох циліндрів
а) викришування наплавленого шару
тарілки клапана ("прогар" клапана).
Замінити клапани. Які сприяють
виникненню дефекту чинниками є відсутність зазору "распредвал -
важіль" в даного клапана і підвищений температурний режим двигуна.
Стук газорозподільного механізму
а) Завищено зазор
"регулювальна шайба - кулачок распредвала".
Провести регулювання підбором
шайби потрібного розміру.
б) Завищено зазор "зовнішній
діаметр регулювальної шайби - діаметр гнізда в толкателе під шайбу".
Замінити шайбу, штовхач.
в) Знос кулачків распредвала і
регулювальних шайб.
Замінити распредвал і
регулювальні шайби.
г) Завищено зазор "опорна
шийка розподілвалу - підшипник".
Замінити головку блоку.
д) Різнотовщинність регулювальної
шайби по кругу контакту з кулачком (нерівномірний знос).
Замінити дефектну шайбу.
е) Огранювання (некруглість)
штовхачів по зовнішньому діаметру, еліпсність.
Замінити штовхачі.
ж) недозатяжка, ослаблення
кріплення зірочки приводу распредвала. Деформація шпонки зірочки кріплення
розподілвалу, пазів шпон зірочки і розподілвалу.
Замінити дефектні деталі.
з) Взаємне торкання пружин при
робочому ході клапанів.
Замінити пружини.
і) Знос направляючої втулки
клапана.
Замінити втулки.
Обрив клапанів
а) Дефект зварки стержня
вихлопного клапана, сторонні включення в матеріалі стержня впускного клапана.
Замінити пошкоджені деталі.
б) Заклинювання, руйнування
підшипника водяного насоса. Зріз зубів або скидання ременя приводу распредвала
зі шківів, розузгодження фаз газорозподілу, зіткнення клапанів з поршнями.
Замінити пошкоджені деталі.
в) Обрив ременя приводу
распредвала.
Замінити пошкоджені деталі.
г) Ослаблення натягу ременя
приводу газорозподільного механізму, збій фаз газорозподілу.
Замінити пошкоджені деталі.
Примітка. У разі задирака (зносу)
блоку циліндрів крильчаткою водяного насоса при руйнуванні підшипника блок
циліндрів заміни не вимагає, оскільки водяний насос має високу продуктивність,
при заміні тільки водяного насоса характеристики роботи системи охолодження не
порушуються.
Знос ексцентрика привода
бензонасоса
а) Засмічення маслоканала
заднього підшипника распредвала.
Продути маслоканали, замінити
распредвал і штовхач бензонасоса.
б) Недосверлен маслоканал
заднього підшипника распредвала.
Замінити распредвал, штовхач
бензонасоса і голівку блоку циліндрів.
5. Технічне обслуговування та
ремонт
Заміна ременя приводу
газорозподільного механізму (ГРМ) на двигунах ВАЗ-2110
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ
Знімаємо ремінь приводу
генератора.
Ключем "на 10" відвертаємо
болти передньої кришки ГРМ: два збоку і один в центрі.
Знімаємо кришку ГРМ.
Знімаємо праве колесо і
пластиковий щиток моторного відсіку.
Голівкою "на 19"
провертаємо колінчастий вал за годинниковою стрілкою за болт кріплення шківа до
поєднання мітки на зубчастому шківі розподільного валу з настановним вусиком на
задній кришці приводу ГРМ (B).
Знявши гумову заглушку у верхній
частині картера зчеплення переконуємося, що риски на маховику розташована
напроти прорізу кришки картера зчеплення. Так розташована ризику на маховику
двигуна при знятій коробці передач і голівці блоку циліндрів.
Фіксуємо колінчастий вал від
провертання, вставивши через отвір в картері зчеплення викрутку між зубами
маховика.
Відвертаємо болт кріплення шківа
приводу генератора.
Знімаємо шків привода генератора.
Ключем "на 17"
послаблюємо гайку кріплення натяжного ролика.
Повертаємо натяжний ролик в таке
положення, при якому ремінь буде максимально ослаблений.
Знімаємо ремінь ГРМ.
При заміні натяжного ролика
відвертаємо гайку його кріплення і знімаємо ролик з шпильки.
Під роликом встановлена дистанційна шайба.
Встановлюємо ремінь приводу ГРМ в
зворотній послідовності. Надягаємо ремінь на шків колінчастого валу. Потім,
натягуючи задню гілку, надягаємо ремінь на шків насоса охолоджуючої рідини і
заводимо за натяжний ролик. Надягаємо ремінь на шків розподільного валу.
Вставивши викрутку між двома
гвинтами або стержнями діаметром 4 мм, встановленими в отвір натяжного ролика,
і повертаючи ролик проти годинникової стрілки, натягуємо ремінь.
Затягуємо гайку кріплення
натяжного ролика.
Загортаємо на місце болт
кріплення шківа приводу генератора і голівкою "на 19" провертаємо за
болт колінчастий вал на два оберти за годинниковою стрілкою.
Перевіряємо збіг настановних
міток колінчастого і розподільного валів.
При знятому шківі приводу
генератора положення колінчастого валу зручно контролювати за суміщенням міток
на зубчастому шківі колінчастого валу і кришці масляного насоса.
Схема приводу розподільного валу
1 - зубчастий шків колінчастого
валу
2 - зубчастий шків насоса
охолодної рідини
3 - натяжний ролик
4 - задня захисна кришка
5 - зубчастий шків розподільного
валу
6 - зубчастий ремінь
А - настановний виступ на задній
захисній кришці
В - мітка на шківі розподільного
валу
З - мітка на кришці масляного
насоса
D - мітка на шківі колінчастого
вала
Якщо мітки не збігаються,
повторюємо операцію по установці ременя.
Для регулювання натягу ременя
повертаємо колінчастий вал проти годинникової стрілки так, щоб мітка на шківі
розподільного валу перемістилася вниз від вусика задньої кришки на два зуби.
При нормальному натягненні ременя
його передня гілка повинна закручуватися на 90 ° великим і вказівним пальцями
руки із зусиллям 15-20 Н (1,5-2,0 кгс). Надмірне натягнення ременя знижує термін
його служби, а також підшипників насоса охолоджуючої рідини і натяжного ролика.
Регулювання теплових зазорів в
клапанному механізмі двигуна ВАЗ-2110
Замір і регулювання зазорів
проводимо на холодному двигуні.
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ
Виводимо наконечник троса приводу
дросельної заслінки з кронштейна.
Ключем "на 10"
відвертаємо дві гайки кріплення кронштейна троса приводу дросельної заслінки до
ресівера (лише для двигуна ВАЗ-2111 і знімаємо його.
Хрестоподібної викруткою
послаблюємо хомути кріплення двох відвідних шлангів вентиляції газів картерів і
знімаємо шланги з штуцерів клапанної кришки.
Хрестоподібної викруткою
послаблюємо хомут кріплення підвідного шланга вентиляції газів картерів і
знімаємо шланг.
Ключем "на 10"
відвертаємо дві гайки кріплення клапанної кришки.
Знімаємо клапанну кришку.
В отворах клапанної кришки
встановлені гумові ущільнювальні втулки.
Знімаємо прокладку клапанної
кришки.
Знімаємо передню кришку ременя
приводу ГРМ).
Перевірка і регулювання зазорів в
механізмі приводу клапанів
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ
Порядок перевірки і регулювання
зазорів в механізмі приводу клапанів наступний.
Повертаємо колінчастий вал за
годинниковою стрілкою до поєднання настановних міток на зубчастому шківі
розподільного валу і задній кришці ременя приводу ГРМ.
Потім повертаємо колінчастий вал
ще на 40-50 ° (2,5-3 зуба на шківі розподільного валу). У цьому положенні валів
перевіряємо набором щупів зазори в першого і третього кулачків розподільного
валу.
Зазор між кулачками розподільного
валу і регулювальними шайбами має бути 0,20 мм для впускних клапанів і 0,35 мм
- для випускних. Допуск на зазори для всіх
кулачків складає ± 0,05 мм.
Якщо зазор відрізняється від
норми, то на шпильки корпусів підшипників розподільного валу встановлюємо
пристосування для регулювання клапанів.
Вводимо "ікло"
пристосування між кулачком і штовхачем.
Розгортаємо штовхач так, щоб
проріз в його верхній частині була звернена вперед (по ходу автомобіля).
Натискаючи вниз на важіль
пристосування, утапливаем "іклом" штовхач і встановлюємо між краєм
штовхача і розподільним валом фіксатор, який утримує штовхач в нижньому
положенні.
Утапливание штовхачів клапанів
при заміні регулювальної шайби

1 - пристосування
2 - штовхач
Фіксування штовхачів клапанів при
зам

1 - фіксатор
2 - регулювальна шайба
Піднімаємо важіль пристосування у
верхнє положення.
Пінцетом через проріз піддягаємо
і витягаємо регулювальну шайбу.
При відсутності пристосування для
регулювання клапанів можна скористатися двома викрутками.
Потужною викруткою, спираючись на
кулачок, віджимаємо штовхач вниз. Вставивши ребро іншої викрутки (з жалом
шириною не менше 10 мм) між краєм штовхача і розподільним валом, фіксуємо
штовхач.
Виймаємо пінцетом регулювальну
шайбу.
Зазор регулюємо підбором товщини
регулювальних шайб. Для цього мікрометром заміряємо товщину шайби. Товщину
нової регулювальної шайби визначаємо за формулою:
Н = В + (А-С), мм, де А -
заміряний зазор; В - товщина знятої шайби; С - номінальний зазор; Н - товщина
нової шайби.
Товщина шайби маркірується на її
поверхні електрографом.
Нову шайбу встановлюємо в штовхач
маркіровкою вниз і прибираємо фіксатор
Ще раз перевіряємо зазор. При
правильному регулюванні щуп завтовшки 0,20 або 0,35 мм повинен входити в зазор
з легким защемленням.
Послідовно повертаючи колінчастий
вал на пів-обороту, регулюємо зазори інших клапанів в послідовності, вказаній в
таблиці:
Кут повороту колінчастого валу
від положення поєднання міток, град.
Кут повороту колінчастого валу
від положення поєднання міток, град. Кулачки
випускний
(Зазор 0,35 мм) впускний
(Зазор 0,20 мм) 40-50
1 3 220-230
5 2 400-410
8 6 580-590
7 Квітень
Зняття розподільного валу
двигунів ВАЗ-2110.
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ
Знімаємо клапанну кришку головки
циліндрів.
На двигуні ВАЗ-2111 ключем
"на 10" відвертаємо дві гайки кріплення "масових" дротів до
шпильок заглушки голівки циліндрів і знімаємо дроти з шпильок.
Ключем "на 10"
відвертаємо дві гайки і один болт кріплення заглушки.
Знімаємо заглушку і її кільце
ущільнювача.
На двигуні ВАЗ-2110 знімаємо
корпус допоміжних агрегатів.
Знімаємо зубчастий шків
розподільного валу. Відвертаємо верхню гайку кріплення задньої кришки ременя
приводу ГРМ.
Ключем "на 13"
рівномірно в декілька прийомів (до зняття тиску пружин клапанів) відвертаємо
десять гайок кріплення корпусів підшипників розподільного валу.
Знімаємо з шпильок передній і
задній корпуси підшипників розподільного валу.
Трохи відвівши від голівки блоку
циліндрів задню кришку ременя приводу ГРМ, знімаємо розподільний вал.
Знімаємо сальник розподільного
валу.
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ
Встановлюємо розподільний вал в
наступній послідовності.
Очищаємо поверхні голівки
циліндрів і корпусів підшипників від старого герметика і масла.
Змащуємо моторним маслом опорні
шийки і кулачки розподільного вала. Укладаємо вал в опори голівки циліндрів
таким чином, щоб кулачки першого циліндра були направлені вгору
На поверхні головки циліндрів, що
сполучаються з корпусами підшипників в зоні крайніх опор, наносимо тонкий шар
силіконового герметика.
Встановлюємо корпуси підшипників
і затягуємо гайки їх кріплення в два прийоми.
Попередньо затягуємо гайки в
послідовності, вказаній на малюнку, до прилягання поверхонь корпусів
підшипників до голівки циліндрів. При цьому необхідно стежити за тим, щоб
встановлені втулки корпусів вільно увійшли в свої гнізда.
Остаточно затягуємо гайки
моментом 21,6 Н • м (2,2 кгс.м) в тій же послідовності.
Після затягування гайок ретельно
видаляємо залишки герметика, видавленого із зазорів. Перевіряємо зазори в
клапанному механізмі. Запресовують новий сальник розподільного валу (див.
Заміна сальника розподільного валу двигунів ВАЗ-2110, -2111).
Заміна маслоотражательних
ковпачків клапанів двигунів ВАЗ-2110
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ
Знімаємо розподільний вал.
Встановлюємо колінчастий вал в положення ВМТ поршнів 1-го і 4-го циліндрів. У
цьому положенні вала міняємо маслоотражательних ковпачки клапанів 1-го і 4-го
циліндрів.
Виймаємо штовхач з регулювальною
шайбою з гнізда голівки блоку циліндрів.
Вивертаємо свічку запалення 1-го
циліндра.
Через свічковий отвір вставляємо
пруток з м'якого металу (діаметром близько 8 мм) між днищем поршня і тарілкою
клапана, на якому міняємо ковпачок.
Встановлюємо Розсухарювач
клапанів. Підп'ятник Розсухарювач упираємо в тарілку клапана, а зацепной важіль
заводимо за гайку, навернену на шпильку кріплення корпусу підшипників
розподільного валу.
Стискаємо пружини і витягуємо
пінцетом сухарі.
Виймаємо тарілку пружин і самі
пружини.
Спеціальними щипцями знімаємо
маслоотражательних ковпачок з направляючої втулки клапана.
Змастивши новий ковпачок моторним
маслом, напресовують його оправленням на направляючу втулку.
Збираємо клапанний механізм 1-го
циліндра в зворотній послідовності. Потім повторюємо ці роботи для 4-го
циліндра. Після чого, провернув колінчастий вал на 180 ° (ВМТ поршнів 2-го і
3-го циліндрів) аналогічним чином міняємо маслоотражательних ковпачки клапанів
2-го і 3-го циліндрів.
Збираємо механізми в зворотній
послідовності.
Заміна сальника розподільного
валу двигунів ВАЗ-2110
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ
Знімаємо ремінь ГРМ.
Ключем "на 17"
відвертаємо болт зубчастого шківа розподільного валу. Щоб вал не провертався,
пропускаємо через отвір в шківі голівку "на 10" з подовжувачем і
надіваємо на гайку кріплення задньої кришки ременя приводу ГРМ.
Піддягаємо викруткою шків
розподільного валу і знімаємо його.
Щоб не втратити шпонку шківа,
витягуємо її з паза розподільного валу.
Піддягаємо викруткою сальник і
витягуємо його.
Змастивши моторним маслом робочу
кромку нового сальника, відповідним відрізком труби запресовують його.
Збірку проводимо в зворотній
послідовності.
6. Устаткування, інструменти,
пристосування та матеріали
Слюсарно-монтажні інструменти,
застосовувані на посадах, повинні бути справними. Не допускається використання
ключів зі зношеними гранями і невідповідних розмірів, застосування важелів для
збільшення плеча гайкових ключів, а також застосування зубил і молотка для
відкручування гайок. Рукоятки викруток, напилків, ножівок і так далі повинні
бути виготовлені з пластмаси або дерева, мати гладку, рівно зачищену поверхню.
Дерев'яні рукоятки щоб уникнути розколювання повинні мати металеві кільця.
Впрессовивать втулки, підшипники
й інші деталі слід за допомогою пресів і спеціальних знімачів. Знімачі повинні міцно
і надійно захоплювати деталі в місці додатка зусилля.
Оглядові канави повинні мати
направляючі запобіжні борти і містяться в чистоті. Невикористані оглядових
канави повинні бути обгороджені або закриті. Автомобілі повинні в'їжджати на
канаву, коли в ній немає людей.
При постановці автомобіля на пост
технічного обслуговування або ремонту необхідно на кермове колесо повісити
табличку з написом: "Двигун не пускати - працюють люди!". Автомобіль
при цьому має бути загальмований ручним гальмом і включенням першої передачі в
коробці передач.
При обслуговуванні автомобіля,
установленого на підйомнику, необхідно на механізмі управління підйомником
укріпити табличку з написом: "Не чіпати - під автомобілем працюють
люди!". Щоб уникнути мимовільного опускання гідравлічного підйомника
потрібно після підйому автомобіля відкинути запобіжні стійки або вставити штирі
в отвори запобіжних труб, що висуваються разом з плунжерами.
Перед початком робіт на
автомобілі - самоскиді з піднятим кузовом треба встановлювати наполегливу
штангу, що запобігає опускання кузова.
При технічному обслуговуванні та
ремонті автомобіля зі знятими колесами, вивішеного на домкратах, талях і
кранах, дозволяється приступати до роботи тільки після установки автомобіля на
підставки (Козелков), при цьому під незняті колеса повинні бути підкладені
упори. Підставки повинні бути міцними і надійними (тільки металевими).
При підйомі і транспортуванні
агрегатів не можна знаходиться під піднятими частинами автомобіля.
Забороняється знімати, встановлювати і транспортувати агрегати при заваліваніі
їх тросом і канатами без спеціальних захоплень. Візки для транспортування
повинні мати стійки і упори, що оберігають агрегати від падіння і переміщення
по візку.
Для огляду автомобіля
застосовують переносні безпечні електролампи напругою до 36 вольт із
запобіжними сітками, при роботі в оглядових канавах напруга не повинна
перевищувати 12 вольт. Ручні електроінструменти (дрилі, гайковерти) треба
приєднувати до мережі тільки через штепсельні розетки із заземлюючим контактом.
Провід електроінструментів потрібно підвішувати, не допускаючи дотику їх з
підлогою.
Приймання автомобіля на ходу і
перевірку гальм слід виробляти поза приміщенням; пускати двигун і рушати з
місця дозволяється тільки після отримання сигналу від робітника, що виробляє
регулювання.
Водіння автомобіля на території
автогосподарства, в тому числі і випробування автомобілів після ремонту і
регулювання, дозволяється тільки особам, які мають посвідчення шофера.
Швидкість рух не повинна перевищувати: на під'їзних шляхах і проїздах - 10 км /
год, у виробничих приміщеннях - 5 км / ч. обгін одного автомобіля іншим на
території автогосподарства забороняється.
7. Безпечні умови праці. Охорона
навколишнього середовища
Техніка безпеки при проведенні
ремонтних робіт Гараж або бокс, де проводяться ремонтні роботи, повинен добре
провітрюватися, двері - легко відкриватися як зсередини, так і зовні. Прохід до
дверей завжди тримаєте вільним. При роботі двигуна (особливо на пускових
режимах) виділяється оксид вуглецю (чадний газ) - отруйний газ без кольору і
запаху. Небезпечна для життя концентрація оксиду вуглецю може утворитися навіть
у відкритому гаражі, тому перед запуском двигуна забезпечте примусовий отсос
відпрацьованих газів за межі гаража. При відсутності примусової витяжки можна
запускати двигун на короткий час, надівши на випускну трубу відрізок шланга і
вийнявши його назовні. При цьому система випуску і її з'єднання зі шлангом
повинні бути герметичні.
При ремонті системи живлення
вприськових двигунів необхідно від'єднувати "негативну" клему
акумуляторної батареї від "маси" і скидати тиск в системі.
На час зварювальних робіт
запасіться вогнегасником (краще вуглекислотним). Перед цим від'єднайте дроти
від всіх клем генератора і акумуляторної батареї, відключите всі електронні
блоки управління від бортової мережі автомобіля, а контакт "маси"
зварювального дроту розташовуйте як можна ближче до місця зварювання. Простежте
за тим, щоб електричний струм не проходив через рухливі (підшипники, кульові
опори) або різьбові з'єднання - інакше вони можуть бути пошкоджені.
При ремонті ланцюгів
електроустаткування або при ризику їх пошкодження (зварка, рихтування поблизу
джгутів проводів) відключайте клему "-" акумулятора.
Для захисту рук від порізів і
ударів під час "силових" операцій надівайте рукавички (краще
шкіряні). Для захисту очей надівайте окуляри (краще спеціальні, з бічними
щитками).
При роботі з
електролітом окуляри обов'язкові
При можливості користуйтеся
ромбічним або гідравлічним домкратами замість штатного - вони стійкіші і
надійніші. Не застосовуйте несправний інструмент: ріжкові ключі з
"розкрився" зівом або зім'ятими губками, викрутки з округленим,
скрученим шліцом або неправильно заточені, пасатижі з погано закріпленими
пластмасовими ручками, молотки з незафіксованою ручкою і т.п.
При вивішуванні автомобіля (за
допомогою домкрата або підйомника) ніколи не знаходитеся під ним. Попередньо
переконайтесь, що відповідні силові елементи кузова (підсилювачі підлоги,
пороги) досить міцні. Використовуйте для підйому автомобіля лише штатні точки
опори. Забороняється вивішувати автомобіль на двох або більше домкратах -
використовуйте підставки промислового виготовлення. Забороняється навантажувати
або розвантажувати автомобіль, що стоїть на домкраті (сідати в нього, знімати
або встановлювати двигун). При ремонті автомобіля із знятим двигуном (силовим
агрегатом) враховуйте, що развесовка по осях змінилася: при вивішуванні на
домкраті такий автомобіль може впасти. Працюйте тільки на рівній неслизькою
майданчику, під невивішений колеса підкладайте упори.
Відпрацьовані масла сприяють
виникненню раку шкіри. При попаданні масла на руки, витріть їх дрантям, а потім
протріть спеціальним "засобом для чищення рук" (або соняшниковою
олією) і вимийте теплою водою з милом (забороняється мити руки гарячою водою,
при цьому шкідливі речовини легко проникають через шкіру!).
При попаданні на руки бензину,
витріть їх чистим дрантям, а потім вимийте з милом.
У охолоджуючої рідини системи
охолодження двигуна (антифризі) міститься етиленгліколь, який отруйний при
попаданні в організм і - в меншій мірі - при попаданні на шкіру. При отруєнні
антифризом потрібно негайно викликати блювоту, промити шлунок, а у важких
випадках прийняти сольове проносне (наприклад, глауберової сіль) і звернутися
до лікаря. При попаданні на шкіру - змити великою кількістю води. Те ж при
отруєнні гальмівною рідиною. Електроліт при попаданні на шкіру викликає
паління, почервоніння. Якщо електроліт потрапив на руки або в очі, спочатку
змийте його великою кількістю холодної води. Забороняється мити руки з милом!
Потім руки можна промити розчином питної соди або нашатирного спирту (з
автомобільної аптечки). Пам'ятайте, що сірчана кислота навіть в малих
концентраціях руйнує органічні волокна - бережіть одяг! Тому при роботі з акумуляторною
батареєю (електроліт майже завжди присутній і на її поверхні) надівайте окуляри
і захисний одяг (гумові рукавички бажані).
Бензин, масла, гальмівна рідина
майже не переробляються природним шляхом. Гальмівна рідина містить отруйні
гліколеві ефіри, олії - відпрацьовані мінеральні й органічні присадки, зовнішні
забруднення, продукти зношування. Свинцеві акумулятори, крім свинцю, містять
сурму та інші елементи, що утворюють високотоксичні для організму людини
сполуки, довго зберігаються в грунті. Гумотехнічні вироби й пластмаси також
практично не розкладаються в природних умовах, а при спалюванні утворюють
токсичні, в тому числі канцерогенні сполуки.
Охорона природи і раціональне
користування природних ресурсів одна з найважливіших економічних і соціальних
завдань держави.
Починаючи з 1974 р. в
перспективних і поточних планів соціального економічного розвитку країни є
розділ «Охорона природи». Загальнодержавне служба спостереження і контролю за
рівнем забруднення природного середовища контролює забруднення атмосферного
повітря більш ніж в 450 містах країни, якість поверхневих вод, суші - більш ніж
в 4 тис. пунктів, на 1200 водних об'єктах.
У країні здійснюється широка
програма розробки та серійного освоєння високопродуктивного газу - і
пилеулавлещего обладнання, систем споруд з очищення промислових і міських
стічних вод із застосуванням біологічних та фізико-хімічних методів. Ведуться
великі роботи з рекультивації земель, зайнятих під відвали порожніх порід на
шахтах і кар'єрах. У всіх великих розмірів ведуться посадки лісів замість
вирубаних. Розміри затоплюваних при будівництві гідроспоруд та земель
обмежується захисними дамбами, різко скорочено відведення орних земель для
промислового і цивільного будівництва. Не допускається введення в експлуатацію
промислових об'єктів до закінчення будівництва очисних і пилогазоуловлюючих
споруд.
Здійснюється нові заходи щодо
раціонального використання і відтворення природних ресурсів. Належить посилити
охорону природи, землі, її надр, атмосферного повітря, водойм, тваринного та
рослинного світу.
Висновок
Газорозподільний механізм
призначений для своєчасного впуску в циліндри двигуна пальної суміші і випуску
відпрацьованих газів.
Газорозподільний механізм (див.
рис. 10) складається з:
розподільного валу,
важелів,
впускних і випускних клапанів з
пружинами,
впускних і випускних каналів.
Розподільний вал розташовується у
верхній частині головки блоку циліндрів. Складовою частиною валу є його
кулачки, кількість яких відповідає кількості впускних і випускних клапанів
двигуна. Іншими словами, над кожним клапаном розташований свій персональний
кулачок. Саме ці кулачки, при обертанні розподільного валу, забезпечують
своєчасне, погоджене з рухом поршнів у циліндрах, відкриття і закриття
клапанів. Розподільний вал приводиться в обертання від колінчастого вала
двигуна за допомогою ланцюгової передачі або зубчастого ременя. Натяг ланцюга
приводу регулюється спеціальним натяжітелем, а ременя - натяжним роликом.
При обертанні розподільного валу,
кулачок набігає на важіль, який, у свою чергу, натискає на стержень
відповідного клапана (впускного або випускного) і відкриває його (рис.12).
Продовжуючи обертатися, кулачок збігає з важеля, і під впливом сильної пружини
клапан закривається (рис. 12б). Ну, а далі ви знаєте - поршень, через відкритий
впускний або випускний клапан, відповідно засмоктує горючу суміш або виштовхує
відпрацьовані гази. Коли ж обидва клапани в одному циліндрі закрито -
відбувається такт стискування або робочий хід поршня.
Основні несправності
газорозподільного механізму двигуна.
Стуки в газорозподільному
механізмі з'являються унаслідок збільшених зазорів в клапанному механізм, зносі
підшипників або кулачків розподільного валу, важелів, а також через поломку
пружин клапанів. Для усунення стуків необхідно відрегулювати тепловий зазор, а
зношені деталі і вузли слід замінити. Підвищений шум ланцюга приводу
розподільного валу з'являється унаслідок зносу шарнірних з'єднань ланок ланцюга
і її подовження. Слід відрегулювати натяг ланцюга, а при надмірному її зносі -
замінити на нову. Втрата потужності двигуна і підвищена димність вихлопних газів
відбуваються при порушенні теплового зазору в клапанному механізмі, неплотном
закритті клапанів, зносі маслоотражательних ковпачків. Зазор слід
відрегулювати, зношені ковпачки поміняти, а клапани «притерти» до сідел.
Експлуатація газорозподільного
механізму двигуна.
Зверніть увагу на тепловий зазор
між важелем і кулачком розподільного валу. Трохи знань фізики і можна
зрозуміти, що цей зазор повинен бути строго певного розміру. Адже при
нагріванні всі деталі двигуна розширюються, в тому числі і деталі газорозподільного
механізму. Якщо тепловий зазор менше нормального, то клапан буде відкриватися
більше, ніж йому належить і не встигатиме вчасно закриватися. А це порушить
робочий цикл двигуна і, плюс до всього, незабаром доведеться міняти «підгорілі»
клапани.
Якщо ж зазор між важелем і
кулачком розподільного валу буде дуже великим, то клапан не зможе відкриватися
повністю, що природно не кращим чином позначиться на процесі заповнення
циліндрів горючою сумішшю або випуску відпрацьованих газів. В разі неправильного
встановлення теплового зазору, спостерігається цілий шлейф неприємностей.
Двигун починає працювати нестійкий, глухнути і підносити інші «сюрпризи»,
описані в несправностях газорозподільного механізму. Використовуючи інструкцію
по експлуатації свого особистого автомобіля, слід періодично контролювати
правильність «зазору в клапанах». Однак розмова йде про десятих частках
міліметра! Наприклад, для двигунів ВАЗ, залежно від моделі, тепловий зазор
повинен бути в межах 0,15 - 0,35 мм. Якщо у вас є відповідні інструменти і
рішучість «залізти в двигун», то після декількох спроб можна навчитися
«регулювати клапана». Якщо ж ви не збиралися освоювати професію автомеханіка,
то при підозрах на «розрегулювався клапана», слід звернутися до фахівців.
При експлуатації двигуна
необхідно стежити за натягом ланцюга або зубчатого ременя приводу розподільного
валу і при необхідності його регулювати.
На початку автомобільного життя
не раджу включати музику відразу ж після запуску двигуна.
Комментариев нет:
Отправить комментарий